Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020

Υπόμνημα ΠΟΕΤΕΠ ΑΕΙ προς την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων


Η Πανελλαδική Ομοσπονδία Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού  (Π.Ο.Ε.Τ.Ε.Π.), η οποία εκπροσωπεί τα μέλη Ε.Τ.Ε.Π  που υπηρετούν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, είδε με μεγάλη ανησυχία ως προς το περιεχόμενο και με μεγάλο προβληματισμό ως προς την επιλογή του χρόνου κατάθεσης για διαβούλευση με τους φορείς, συζήτηση και ψήφιση αυτού του νέου νομοσχεδίου για την Παιδεία “Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις”, μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες υγειονομικής κρίσης για τη χώρα και όλη την ανθρωπότητα.
Μελετώντας το νομοσχέδιο δυστυχώς διαπιστώσαμε την ύπαρξη πολλών θεμάτων τα οποία θεωρούμε ότι ετέθηκαν με σκοπό να ικανοποιήσουν συγκεκριμένους κύκλους οι οποίοι επιθυμούν μεταξύ άλλων τον αποκλειστικό λόγο στη διοίκηση των ΑΕΙ καθώς και την εισαγωγή της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης με τέλη φοίτησης. Για το λόγο αυτό επιθυμούμε να καταθέσουμε τις παρακάτω στοιχειοθετημένες προτάσεις μας.
Στο  νομοσχέδιο, τα σώματα εκλεκτόρων των μονομελών οργάνων διοίκησης των Α.Ε.Ι. και των μονάδων τους αποτελούνται μόνο από τα μέλη Δ.Ε.Π., παρά το γεγονός ότι οι πράξεις των οργάνων αυτών δεν αφορούν μόνο θέματα των μελών Δ.Ε.Π., αλλά θέματα της εκπαιδευτικής αποστολής των  Α.Ε.Ι., με σκοπό την παροχή ποιοτικής και ολοκληρωμένης εκπαίδευσης.
Αρχικά οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στη παρ.6 του άρθρου 16 του Συντάγματος ορίζεται ότι «Οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Το υπόλοιπο διδακτικό προσωπικό τους επιτελεί επίσης δημόσιο λειτούργημα, με τις προϋποθέσεις που νόμος ορίζει.». Όπως είναι γνωστό στο επιτελούμενο από τα Α.Ε.Ι. έργο της προαγωγής και μετάδοσης της επιστήμης συμμετέχουν εκτός απο τα μέλη Δ.Ε.Π. και τα μέλη του Ε.Ε.Π., Ε.Δ.Ι.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. Τα μέλη του Ε.Ε.Π., Ε.Δ.Ι.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. βρίσκονται μαζί με τα μέλη Δ.Ε.Π. μέσα στους Τομείς, οι οποίοι συντονίζουν τη διδασκαλία μέρους του γνωστικού αντικειμένου του κάθε Τμήματος, μέσα στο Τμήμα το οποίο προάγει την επιστήμη, την τεχνολογία ή τις τέχνες στο αντίστοιχο επιστημονικό πεδίο, οργανώνει τη διδασκαλία στο πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών και εξασφαλίζει τη συνεχή βελτίωση της μάθησης σε αυτά, αλλά και μέσα στη Σχολή η οποία καλύπτει μία ενότητα συγγενών επιστημονικών κλάδων και εξασφαλίζει τη διεπιστημονική προσέγγιση, τη μεταξύ τους επικοινωνία και τον αναγκαίο, για τη διδασκαλία και την έρευνα, συντονισμό τους
Θεωρούμε ότι καμία από τις παραπάνω ομάδες του ακαδημαϊκού προσωπικού δεν μπορεί να έχει την αποκλειστική δυνατότητα εκλογής, αλλά ούτε και θέση υπεροχής -με αυξημένο ποσοστό ψήφων- στην εκλογή όλων των μονομελών οργάνων διοίκησης των Α.Ε.Ι. και των μονάδων τους.
Ζητούμε να συμπεριληφθούν τα μέλη Ε.Τ.Ε.Π., προφανώς μαζί με τα μέλη  Ε.Ε.Π. και Ε.Δ.Ι.Π., στο σώμα εκλεκτόρων του Πρύτανη και των Αντιπρυτάνεων των Α.Ε.Ι. του Κοσμήτορα Σχολής, του Προέδρου Τμήματος καθώς και του Διευθυντή Τομέα.
Συγκεκριμένα ζητούμε  η πρώτη παράγραφος του άρθρου 68 του νομοσχεδίου να διαμορφωθεί ως εξής:
«Άρθρο 68. Σώμα εκλεκτόρων.
Ο Πρύτανης και οι Αντιπρυτάνεις εκλέγονται από ειδικό σώμα εκλεκτόρων το οποίο απαρτίζεται από το σύνολο των καθηγητών πρώτης βαθμίδας, των αναπληρωτών καθηγητών, των επίκουρων καθηγητών, μόνιμων και επί θητεία, των υπηρετούντων λεκτόρων, καθώς και των μελών του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, του ειδικού εργαστηριακού διδακτικού προσωπικού και του ειδικού τεχνικού εργαστηριακού προσωπικού του Α.Ε.Ι. ... »
Ζητούμε  η πρώτη παράγραφος του άρθρου 96 του νομοσχεδίου να διαμορφωθεί ως εξής:
«Άρθρο 96. Διαδικασία εκλογής Κοσμήτορα
1. Η παρ. 2 του άρθρου 19 του ν. 4485/2017 (Α΄114) αντικαθίσταται ως εξής: «2. Το σώμα εκλεκτόρων για την εκλογή Κοσμήτορα απαρτίζεται από το σύνολο των καθηγητών πρώτης βαθμίδας, των αναπληρωτών καθηγητών, των επίκουρων καθηγητών, μόνιμων και επί θητεία, των υπηρετούντων λεκτόρων, καθώς και των μελών του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, του ειδικού εργαστηριακού διδακτικού προσωπικού και του ειδικού τεχνικού εργαστηριακού προσωπικού της οικείας Σχολής.....».
Επίσης ζητούμε  η δεύτερη παράγραφος του άρθρου 97 του νομοσχεδίου να διαμορφωθεί ως εξής:
«Άρθρο 97 Διαδικασία εκλογής Προέδρου και Αναπληρωτή Προέδρου Τμήματος
2. Η παρ. 3 του άρθρου 23 του ν. 4485/2017 αντικαθίσταται ως εξής: «3. Το σώμα εκλεκτόρων για την εκλογή Προέδρου και Αναπληρωτή Προέδρου απαρτίζεται από το σύνολο των καθηγητών πρώτης βαθμίδας, των αναπληρωτών καθηγητών, των επίκουρων καθηγητών, μόνιμων και επί θητεία, των υπηρετούντων λεκτόρων, καθώς και των μελών του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, του ειδικού εργαστηριακού διδακτικού προσωπικού και του ειδικού τεχνικού εργαστηριακού προσωπικού του οικείου Τμήματος. ...»
Τέλος ζητούμε η πρώτη παράγραφος του άρθρου 98 του νομοσχεδίου να διαμορφωθεί ως εξής:
«Άρθρο 98 Διαδικασία εκλογής Διευθυντή Τομέα.
Η παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4485/2017 (Α΄114) αντικαθίσταται ως εξής: «3. Το σώμα εκλεκτόρων για την εκλογή Διευθυντή Τομέα απαρτίζεται από το σύνολο των καθηγητών πρώτης βαθμίδας, των αναπληρωτών καθηγητών, των επίκουρων καθηγητών, μόνιμων και επί θητεία, των υπηρετούντων λεκτόρων, καθώς και των μελών του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, του ειδικού εργαστηριακού διδακτικού προσωπικού και του ειδικού τεχνικού εργαστηριακού προσωπικού του οικείου Τομέα.

Ο αποκλεισμός μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας από τις εκλογικές διαδικασίες των συλλογικών οργάνων δεν είναι μόνο αντιδημοκρατικό μα δυστυχώς πλήττει καίρια και τον ίδιο το θεσμό πρυτάνεων κοσμητόρων προέδρων, κατάπτωση αυτών δηλαδή που θα κληθούν να διοικήσουν ακαδημαϊκούς φορείς χωρίς  να έχουν ψηφιστεί από αυτούς που διοικούν.
Στο κεφάλαιο Γ΄ “Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών” δίνεται η δυνατότητα διοργάνωσης Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Σπουδών (Ξ.Π.Σ.) πρώτου κύκλου με τέλη φοίτησης, σε όλα τα Α.Ε.Ι. της χώρας, δυνατότητα η οποία μέχρι τώρα υπήρχε μόνο για το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.
Κατ΄αρχάς θεωρούμε ότι τα Ξ.Π.Σ. είναι ξεκάθαρα μια προσπάθεια κατάργησης της παραγράφου 4 του Άρθρου 16 του Συντάγματος των Ελλήνων.
Επί του νομοσχεδίου δε η επέκταση της δυνατότητα διοργάνωσης ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών πρώτου κύκλου με καταβολή τελών σε όλα τα Α.Ε.Ι., έρχεται σε αντίθεση με τα ίδια τα ιδρύματα τα οποία διαμαρτύρονται για τον αριθμό των εισακτέων που ανακοινώνει κάθε φορά το Υπουργείο, επειδή  έχουν αντικειμενικές δυσκολίες να τους εντάξουν στα θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα.
Ειδικότερα:
(α) Τα μέλη του υπάρχοντος διδακτικού προσωπικού, έχουν ήδη υπερκαλύψει τις διαθέσιμες ώρες με τη διδασκαλία στα δωρεάν προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών και τη συμμετοχή τους στα ερευνητικά προγράμματα.   
(β) Οι δωρεάν προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές, σήμερα - λόγω έλλειψης χώρων - εκτείνονται χρονικά από το πρωί έως και τις μεγάλες απογευματινές ώρες.
(γ) Το τακτικό προσωπικό (διοκητικό, τεχνικό, κλπ) των Α.Ε.Ι. σήμερα δεν επαρκεί ούτε για την υποστήριξη των Τμημάτων μέσα στις νόμιμες υποχρεώσεις του, κατά το προβλεπόμενο πρωινό ωράριο εργασίας του.
Η προσφορά επιπλέον αμοιβής απο τα Ξ.Π.Σ. θα στρέψει το ενδιαφέρον και την υποστήριξη του στα Ξ.Π.Σ., με αποτέλεσμα τη σταδιακή απαξίωση της συμμετοχής στα ελληνόγλωσσα δωρεάν προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα, τη μετάθεση των δωρεάν προγραμμάτων σπουδών ακόμη και σε βραδινές ώρες καθώς και τη μείωση της διοικητικής και τεχνικής υποστήριξής τους.
Ουσιαστικά η εμφάνιση ξενόγλωσσων προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών προγραμμάτων με καταβολή τελών φοίτησης σε όλα τα Α.Ε.Ι., τα οποία με την υπάρχουσα κτηριακή-υλικοτεχνική υποδομή και το ανθρώπινο δυναμικό δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στο ρόλο τους, θα δημιουργήσει ένα κυνήγι χρηματικού κέρδους με αποτέλεσμα την απαξίωση και υποβάθμιση των ελληνόγλωσσων δωρεάν προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
Η κατάσταση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια με τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών που στη πλειοψηφία τους πλέον έχουν τέλη φοίτησης δε θα πρέπει να συνεχιστεί με νέα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών προπτυχιακού ή μεταπτυχιακού επιπέδου με τέλη φοίτησης που τελικά θα μετατρέψουν το Δωρεάν Δημόσιο Πανεπιστήμιο σε ένα Πανεπιστήμιο Επιχείρηση που θα είναι προσιτό μόνο στους έχοντες και όχι στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.
Θεωρώντας ότι το ήδη υπάρχον Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος μπορεί να καλύψει την όποια ζήτηση ξενόγλωσσων σπουδών, ζητούμε την κατάργηση όλων των άρθρων του κεφαλαίου Γ΄ “Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών” του μέρους Β΄ “Διατάξεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ”του νομοσχεδίου.
Κύριε Πρόεδρε,
Θεωρούμε πως οι ενστάσεις και παρατηρήσεις μας πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη και να συμπεριληφθούν στο νόμο, ως Ομοσπονδία μελών ενός μέρους του ακαδημαϊκού προσωπικού των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε ουσιαστική συνεργασία στα θέματα της Εκπαίδευσης.
Με τιμή.
για το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας
                       ο Πρόεδρος                                                                      η Γενική Γραμματέας