Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2021

Σχετικά με το νέο σχέδιο νόμου «Εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις.»

 

Με έντονο προβληματισμό είδαμε την ανάρτηση, για διαβούλευση μόλις λίγων ημερών, του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας «Εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις.»

Δείγμα προαποφασισμένων κινήσεων με βαθύτερη στόχευση και σε συνέχεια ενός συντονισμένου σχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση και όχι μόνο.

Αποτελεί συνέχεια της συστηματικής δυσφήμισης του δωρεάν δημόσιου ελληνικού πανεπιστημίου μετά από μεμονωμένες απαράδεκτες και καταδικαστέες από όλους ενέργειες και φέρνει, μεταξύ άλλων, ειδικό αστυνομικό σώμα, κάμερες και συστήματα  ελέγχου και παρακολούθησης του χώρου και των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας - εκτός του χώρου των μελών ΔΕΠ, πειθαρχικές διώξεις φοιτητών, θέσπιση απαράδεκτου ορίου εισαγωγής στα ΑΕΙ και απαράδεκτου ασφυκτικού ορίου φοίτησης. 

Το Δημόσιο Ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι χώρος προαγωγής της επιστημονικής γνώσης και χώρος από τον οποίον έχουν αναδειχθεί σπουδαίοι επιστήμονες οι οποίοι διαπρέπουν τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό. Δεν είναι χώρος ανομίας όπως θέλουν κάποιοι συστηματικά να παρουσιάζουν αφού τα μεμονωμένα  κρούσματα ανομίας και παραβατικότητας είναι ελάχιστα και σε κάθε περίπτωση κατά πολύ λιγότερα από τα αντίστοιχα κρούσματα που συμβαίνουν στην υπόλοιπη κοινωνία.

Το νομοσχέδιο  αυτό ξοδεύει 30 εκ ευρώ από τα χρήματα του Ελληνικού λαού για να φέρει 1.000 αστυνομικούς και πολλά περισσότερα χρήματα για τα συστήματα παρακολούθησης που θα  εγκατασταθούν μέσα στα ΑΕΙ. Την ίδια στιγμή η χρηματοδότηση των ΑΕΙ έχει φτάσει στο 10% της αντίστοιχης πριν από 10 χρόνια και μέσα από τις διατάξεις του νομοσχεδίου υπάρχει σαφής απειλή αφαίρεσης του 20% της χρηματοδότησης που απέμεινε αν τα ΑΕΙ δεν εφαρμόσουν τις διατάξεις του νομοσχεδίου.

Επίσης το νομοσχέδιο αυτό αλλάζει τη βάση εισαγωγής ανά τμήμα, εισάγοντας έναν πολύπλοκο τρόπο υπολογισμού ενός ορίου εισαγωγής από το κάθε τμήμα το οποίο σε συνδυασμό με τη διασπορά των ΑΕΙ ανά την επικράτεια αλλά και την υπερσυγκέντρωση στα κεντρικά ΑΕΙ θα φέρει πλήθος υποψηφίων φοιτητών εκτός του δημόσιου δωρεάν πανεπιστημίου. Αυτό  σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ καθώς και με την ενίσχυση των ιδιωτικών ισότιμων πλέον κολεγίων, με ουσιαστική παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος, οδηγεί σταδιακά στην απαξίωση και κατάργηση της δημόσιας δωρεάν ανώτατης εκπαίδευσης.

Τέλος το νομοσχέδιο από την έλλειψη κάθε χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των σπουδών, πηγαίνει στο άλλο άκρο, εισάγοντας το απαράδεκτο όριο φοίτησης των ν+2 ετών, σε μια εποχή όπου, λόγω των δύσκολων οικονομικών συνθηκών που υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν, πάρα πολλοί φοιτητές δεν θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Ως Πανελλαδική Ομοσπονδία Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού των Πανεπιστημίων ζητάμε την απόσυρση του νομοσχεδίου στο σύνολο του και προτείνουμε τα εξής:

Αντί των 1.000 νέων αστυνομικών, να προσληφθούν 1.000 νέοι επιστήμονες,  από αυτούς για τους οποίους όλοι χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για τη φυγή τους στο εξωτερικό, έτσι ώστε να καλύψουν θέσεις Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΔΕΠ, ΕΕΠ,ΕΔΠ και ΕΤΕΠ) καθώς και θέσεις εξειδικευμένου Διοικητικού και Τεχνικού Προσωπικού στα ΑΕΙ της χώρας, τα οποία παρουσιάζουν τραγικές ελλείψεις προσωπικού. Επίσης τα χρήματα που θα κοστίσει η αγορά, η συντήρηση και η συχνή αντικατάσταση όλων των συστημάτων ελέγχου και παρακολούθησης να δοθούν για την προμήθεια υλικοτεχνικής υποδομής που είναι απολύτως απαραίτητη για την απρόσκοπτη λειτουργία των ΑΕΙ.

Έχοντας ξεκάθαρη θέση υπέρ την φύλαξης των Πανεπιστημίων και την τήρησης της νομιμότητας θεωρούμε ότι τα ίδια τα ΑΕΙ με ενίσχυση του προσωπικού φύλαξης και του αντίστοιχου  εξοπλισμού τους είναι σε θέση να προστατεύσουν τα ιδρύματα από παράνομες ενέργειες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Α.Π.Θ. το οποίο με τοποθέτηση ασφαλούς φωτισμού, με ενίσχυση του προσωπικού φύλαξης, με έλεγχο και κλείδωμα των εξωτερικών εισόδων προς την πλευρά του κέντρου της πόλης κατά τις βραδινές ώρες μη λειτουργίας του Ιδρύματος, σταμάτησε τόσο τη διακίνηση ναρκωτικών όσο και την κυκλοφορία επικίνδυνων  στοιχείων στους χώρους του.

Θεωρούμε επίσης ότι δεν χρειάζεται η δημιουργία πειθαρχικών οργάνων, με διαδικασίες πειθαρχικής ανάκρισης (!) με ανακριτικές (!) πράξεις από μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο. Το ακαδημαϊκό προσωπικό των ΑΕΙ δεν μπορεί vα έχει ανακριτικά καθήκοντα που ο νόμος προβλέπει για άλλο προσωπικό του Υπουργείου Δικαιοσύνης.  Κάθε παράνομη ενέργεια οποιουδήποτε πολίτη άρα και κάθε μέλους της Ακαδημαϊκής κοινότητας, έχει ήδη την προβλεπόμενη ποινή πρώτα από το ποινικό δίκαιο και έπειτα και από το πειθαρχικό δίκαιο. Το υπάρχον νομικό καθεστώς προστατεύει τα ΑΕΙ.

Η εισαγωγή των μαθητών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα πολύπλοκων και απαράδεκτων αλγορίθμων και απαιτείται διάλογος με τη εκπαιδευτική κοινότητα για την επίλυση του τόσο σοβαρού αυτού θέματος.

Θεωρούμε επίσης ότι οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν την φοίτησή τους στο εύλογο χρονικό διάστημα των 2·ν+2 ετών, αφού η ύπαρξή τους σε λίστες ενεργών φοιτητών πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο φοίτησης δεν επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς των ΑΕΙ. Αντίθετα  το να τους δοθεί η δυνατότητα να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, που πιθανόν και για απρόβλεπτους λόγους να έχουν καθυστερήσει, θα είναι εποικοδομητικό τόσο για τους ίδιους όσο και για τη ελληνική κοινωνία.

 

Καλούμε τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας:

(α) να αναλάβουν πρωτοβουλίες ανάδειξης του σημαντικού έργου των ελληνικών πανεπιστημίων προς την ελληνική κοινωνία για να πάψει η συστηματική συκοφάντηση μέσα από τα ΜΜΕ.

(β)  να μην δεχθούν να αναλάβουν ρόλο ανακριτή και αστυνόμου 

(γ) να απαιτήσουν τη γενναία στήριξη των ΑΕΙ με προσωπικό όλων των κατηγοριών των ΑΕΙ και με χρηματοδότηση τους ώστε να δοθεί η δυνατότητα στα πανεπιστήμια να υποδεχτούν περισσότερους φοιτητές παρέχοντας τους υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκή μόρφωση.

(δ) να υποστηρίξουν σθεναρά και αδιαπραγμάτευτα το δικαίωμα των φοιτητών στη φοίτηση και να σταθούν σθεναρά αντίθετα στο διωγμό τους και στη μείωση του αριθμού τους από τα δημόσια ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

  για το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας

                       ο Πρόεδρος                             η Γενική Γραμματέας